17 oktober 2011

The Fundamental Blackhorn - monster stout fra Hornbeer

Da jeg for nyligt var til ølsmagning med Hornbeer, var en af de helt store overraskelser deres ekstremstout Blackhorn.  Jeg havde ærligt talt ikke regnet med at kunne lide den, da den er proppet med humle, men som vi sad der og hyggede os, syntes jeg faktisk at den var rigtig god.

The Fundamental Blackhorn
Hornbeer
The Fundamental Blackhorn er en stout tilsat, som Jørgen Fogh Rasmussen udtrykte det, sækkevis af humle. Den har en IBU på 120, hvilket er sådan lige omkring grænsen for hvor meget bitterhed man overhovedet kan smage. Den er også tilsat honning, hvilket giver den lige lidt ekstra sødme, og er grunden til at den ikke helt kammer over fra at være en stout, til at være en sort IPA (synes jeg).
Blackhorn er en flot kulsort øl på 11% alc. Det nøddebrune skum var tykt og cremet, og holdt forholdsvis længe. Aromaen var rigtig god, med dufte af mørk chokolade malt, lidt kaffe, antydningen af røg, lidt eg, og så en masse humle.
Jeg syntes også at Blackhorn smagte rigtigt godt. Der var en meget stor mundfylde og utroligt meget smag i den. Det er humlen og den brændte malt som dominerer, med sådan antydningen af honning sødme som opvejer lidt af den meget store bitterhed. Eftersmagen var lang, bitter og krydret.
Samlet gav jeg The Fundamental Blackhorn en karakter på 8.

Så meget for ølsmagningen... men forleden drak jeg så en Blackhorn alene, en ganske almindelig aften, og der var den altså lige i overkantet. Den så er mørk og bitter at den virkeligt skal sippes lidt ad gangen, og så syntes jeg endda stadigt at det blev for meget. Den kan, efter min mening, nærmest ikke stå alene, men skal drikkes enten sammen med noget som opvejer den store bitterhed, eller sammen med nogle andre bitre øl.
Jeg syntes simpelthen at det blev for meget af det gode...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar